בניית תכנית עסקית למסעדה

ניווט מהיר

בניית תכנית עסקית למסעדה היא אבן דרך קריטית בדרך להקמת מסעדה. התכנית העסקית ותהליך הבנייה שלה יכולות לעשות את ההבדל בין מסעדה מרוויחה לאורך זמן, לבין מסעדה כושלת שעלולה להכניס אתכם לחובות עמוקים.

לפני שאתם ניגשים לבנות תכנית עסקית למסעדה, אני ממליץ לכם בחום לפנות לאיש מקצוע שילווה אתכם בתהליך הזה – בין אם תפנו אלי ובין אם תפנו לאחד מהקולגות שלי. התכנית העסקית הזאת היא הבסיס החשוב ביותר לעסק שלכם, ואסור לזלזל בה!

מהי תכנית עסקית?

עסק, ולא משנה אם מדובר במסעדה או בכל עסק אחר, נועד בשורה התחתונה לייצר לנו הכנסה. השאיפה היא שהעסק יוכל לייצר לנו הכנסה כמה שיותר גבוהה, יחד עם הוצאות כמה שיותר נמוכות.

תכנית עסקית היא התכנית שעל פיה אנחנו בונים את העסק שלנו, שלב אחרי שלב, עד שאנחנו מגיעים ליעד. כמובן שאחרי שהגשמנו את היעד הראשון, זו ההזדמנות לשבת על תכנית עסקית חדשה, כדי לגדול, להתרחב ולהגדיל את הרווחים.

מה כוללת תכנית עסקית?

מומלץ שהתכנית העסקית תהיה כמה שיותר מפורטת, על מנת שתוכלו להיות ערוכים מראש בצורה טובה ויסודית יותר.

הבסיס של התכנית העסקית היא בדיקה של המספרים מאחורי העסק, וגם את הכדאיות הכלכלית שלו. הרי בסופו של דבר, עסק בלי כדאיות כלכלית לא ישרוד.

בנוסף, התכנית צריכה לכלול את הרעיון העסקי ועל החזון של העסק (המסעדה, במקרה שלנו). כמו כן, בניית תכנית עסקית למסעדה צריכה לכלול את ניתוח השוק והפוטנציאל של המסעדה באיזור שבו היא נמצאת, ניתוח של המתחרים שלה (מסעדות סמוכות, וולט וכו'), המודל העסקי שלה ועוד המון פרטים.

ככל שהתכנית העסקית תהיה מדויקת יותר, כך הסיכוי שלכם להצליח עם המסעדה החדשה שלכם תהיה גבוהה יותר.

נקודות חשובות בעת בניית תכנית עסקית למסעדה

אם זו הולכת להיות המסעדה הראשונה שאתם פותחים, אני רוצה רגע שתצאו מנקודת המבט של הסועד, ותיכנסו רגע לנעליים של בעלים של מפעל יצרני. הרי בשורה התחתונה, מסעדה היא כמו מפעל קטן שלוקח חומרי גלם והופך אותם למוצרים (מנות).

וכמו כל מפעל יצרני, חשוב מאוד להבין את יכולות הייצור ונפח העבודה, יחד עם הלוגיסטיקה הכרוכה בניהול חומרי גלם מתכלים, בניהול פסי ייצור (פס חם, פס קר וכו') ועד המסירה ללקוחות (הסועדים).

אספתי לכם כמה נקודות קריטיות שצריך לשים לב אליהם בעת בניית תכנית עסקית למסעדה:

  • כמות סועדים: מסעדות שונות זקוקות לכמויות שונות של שולחנות. לצורך העניין, אם המסעדה פונה לקהל של Take-Away או קהל של שליחויות, היא תוכל להסתפק בשטח הסעדה קטן יותר. לעומת זאת, יש מסעדות שפונות לקהל שמגיע לסעוד במקום, והיא זקוקה לשטח הסעדה מתאים.
  • תחלופת הסועדים: ישנן מסעדות שבונות על תחלופת סועדים מהירה, כגון פלאפליות, גלידריות וכו', וישנן מסעדות שבהן הקהל יושב זמן רב הרבה יותר, כגון Fine-Dining או מסעדות שף.
  • גודל המטבח: כאשר חושבים על מסעדה כעל מפעל, יש לחשוב על המטבח כעל פס הייצור. כך לדוגמא, מסעדה שמגישה אוכל מבושל שנעשה לפי סועד, מוגבלת ביכולת שלה להוציא מנות בשל כמות הכיריים. לכן, בניית תכנית עסקית למסעדה בצורה יסודית תיקח בחשבון את גודל המטבח, סוג המנות ואת כמות הסועדים הצפויה. זאת, על מנת למנוע פקק של מנות והמתנה ממושכת מצד הלקוחות, או על מנת למנוע בזבוז של מקום במטבח.
  • תכנית שיווק: בניית תכנית עסקית למסעדה צריכה לכלול גם תכנית שיווק מדויקת. האם זו מסעדת פועלים שפונה לעובדים שנמצאים בסביבתה, או שמדובר במסעדת שף שמעוניינת למשוך לקוחות מאיזורים גדולים יותר? כל אלה ישפיעו על אופי השיווק ועל העלויות שלו.
  • ניהול חומרי גלם: ניהול מסעדה דורש גם ניהול של חומרי גלם בצורה טובה, משום שישנם חומרי גלם רבים שעלולים להתקלקל אם הם לא מקבלים את התנאים הדרושים להם. האם יש מספיק מקררים? האם צריך לבצע הזמנות קטנות ויקרות מספקים, או שאפשרת לעשות הזמנות גדולות וזולות יותר?

סיכום

בניית תכנית עסקית למסעדה אינה דבר של מה בכך, ולצערי ישנם לא מעט יזמים ואנשי קולינריה שנוטים לזלזל בשלב הזה וקופצים ישר ל"אקשן". הרבה מהם מבינים שהם עשו טעות, אבל הם מבינים את זה בשלב מאוחר מדי, אחרי שהם כבר הוציאו עשרות ומאות אלפי שקלים, ועכשיו הם צריכים לתקן טעויות שהיו יכולים להימנע מהן עם תכנון נכון.

זאת הסיבה שבגללה אני מפציר בכם לפנות לאיש מקצוע וליועץ עסקי בתחום המסעדנות כבר בשלב הראשוני הזה. זה שלב חשוב מאוד שאסור לדלג עליו ואסור לזלזל בו!

אני מזמין אתכם להשאיר פרטים ולעשות עמי שיחת ייעוץ בנוגע לבניית תכנית עסקית למסעדה. זה צעד קטן שיכול להשפיע בגדול!

אולי יעניין אותך גם

תכנון מטבח למסעדה
תכנון מטבח למסעדה

אם אתם מתכננים לפתוח מסעדה חדשה, אסור לכם לזלזל בשלב של תכנון מטבח למסעדה. הוא כולל כל-כך הרבה פרטים, סעיפים ונקודות חשובות – שמומלץ להיעזר בשירותים של מומחה בתחום

איך אוכל לעזור לך?